Every Noise at Once · early music   scan   playlist   pulse   edge
The Harp Consort»
La Colombina»
Georg Schimmelpfennig»
Schola Cantorum Basiliensis»
Paul Van Nevel»
Jean Mouton»
La Reverdie»
Pierre Moulu»
Hildegard von Bingen»
Diego Pisador»
Nicolas Gombert»
Hespèrion XX»
Pro Cantione Antiqua»
Capella de Ministrers»
Jan Pieterszoon Sweelinck»
Antoine Forqueray»
John Tavener»
Thomas Morley»
Hayne van Ghizeghem»
David Munrow»
Philippe Verdelot»
Juan del Encina»
Guillaume de Machaut»
Chanticleer»
Pérotin»
Fretwork»
The King's Noyse»
Pierre de Manchicourt»
Hieronymus Praetorius»
Ensemble Venance Fortunat»
Hespèrion XXI»
Gothic Voices»
Arianna Savall»
Alessandro Striggio»
Léonin»
Pedro de Escobar»
Estonian Philharmonic Chamber Choir»
Tiburtio Massaino»
Giovanni de Macque»
Sieur de Machy»
Capilla Flamenca»
Joel Frederiksen»
Cipriano de Rore»
Le Concert Des Nations»
Joan Ambrosio Dalza»
Johann Hermann Schein»
Giovanni Pacoloni»
Maurice Duruflé»
Cristobal de Morales»
Anthony Holborne»
La Venexiana»
Paschal de l'Estocart»
Hopkinson Smith»
Doulce Mémoire»
Montserrat Figueras»
L'Arpeggiata»
Musica Ficta»
The Dufay Collective»
Clemencic Consort»
Ensemble Project Ars Nova»
Jacopo da Bologna»
Claude Gervaise»
Westminster Cathedral Choir»
Thomas Tallis»
Diego Ortiz»
Jean-Baptiste Lully»
Robert Wylkynson»
Bartolomeo Trosylho»
Alonso Lobo»
Cantus Cölln»
Josquin des Prez»
Alfonso X El Sabio»
Collegium Vocale Gent»
Marchetto Cara»
Via Artis Konsort»
The Sixteen»
Francisco Guerrero»
Arnold von Bruck»
Thomas Weelkes»
Antonio Caldara»
Giles Farnaby»
Heinrich Ignaz Franz von Biber»
François Couperin»
Luca Marenzio»
Anonymous 4»
Philippe de Monte»
Dominique Phinot»
Juan de Anchieta»
Jean-Philippe Rameau»
Alla Francesca»
Jacob Obrecht»
Schütz»
Orlando Consort»
Christopher Tye»
Tonus Peregrinus»
Oxford Camerata»
Marin Marais»
Heinrich Finck»
La Capella Reial De Catalunya»
Choir of Clare College, Cambridge»
Eustache du Caurroy»
John Taverner»
Robert Parsons»
The Tallis Scholars»
Sinfonye»
Thomas Stolzer»
Gregorio Allegri»
Constantinople»
James Bowman»
Annonymous»
Andrew Lawrence-King»
Piffaro»
Tomás Luis de Victoria»
Jacob Heringman»
Cesare Bendinelli»
Weelkes»
Anonymous»
Adriano Banchieri»
Ludwig Senfl»
Jacob Heringman and Catherine King»
Claude Le Jeune»
Carolus Souliaert»
Johannes de Lymburgia»
London Baroque»
Johannes Ciconia»
Anonyme»
Ensemble Accentus»
John Bennet»
New London Consort»
Alonso Mudarra»
William Mundy»
Orlande de Lassus»
Giovanni Gabrieli»
Benedictus Appenzeller»
Clément Janequin»
Hilaire Penet»
Dietrich Buxtehude»
Antonio Lotti»
Thomas Ashwell»
Deller Consort»
Schola Hungarica»
Shirley Rumsey»
The King's Consort»
Eduardo Paniagua»
Hans Leo Hassler»
Jakob Lindberg»
Ensemble Gilles Binchois»
The Newberry Consort»
Christ Church Cathedral Choir»
Synfonye»
John Sheppard»
Arcangelo Corelli»
Boston Camerata»
Giraut de Bornelh»
Alessandro Scarlatti»
Robert de Visée»
Richard Farrant»
Theatre Of Voices»
Nicolas Grenon»
Ferrara Ensemble»
Giulio Caccini»
John Dowland»
Francesco Landini»
Joglaresa»
Walter Frye»
Pierre de la Rue»
Antoine Brumel»
Guillaume Dufay»
Johannes Ockeghem»
Jan Dismas Zelenka»
André Campra»
Miguel de Fuenllana»
Pierre Certon»
Paul Hillier»
John Fleagle»
Antoine Busnois»
Girolamo Frescobaldi»
John Bull»
Francisco de Peñalosa»
Thomas Tomkins»
John Wilbye»
Gabrieli»
Victoria Musicae»
Choir of New College, Oxford»
Baltimore Consort»
Marcel Pérès»
A Sei Voci»
John Blitheman»
Early Music Consort Of London»
Luis de Narváez»
Marco Dall'Aquila»
Carlo Gesualdo»
Musica Antiqua»
Hans Neusidler»
William Lawes»
Ensemble Alcatraz»
Louis Couperin»
Robert Morton»
Chapelle du Roi»
Giaches de Wert»
Marc-Antoine Charpentier»
Peter Philips»
Orlando Gibbons»
The Hilliard Ensemble»
Emma Kirkby»
Dominique Vellard»
Lupus Hellinck»
Pierre Sandrin»
Waverly Consort»
Musica Antiqua Köln»
The Amaryllis Consort»
Bartolomeo Tromboncino»
John Dunstable»
Jacopo Peri»
Thomas Ravenscroft»
The King's Singers»
Ensemble Organum»
Leonhard Lechner»
Farallon Recorder Quartet»
Paul Beier»
Delitiæ Musicæ»
Stile Antico»
Diabolus in Musica»
Consort Of Musicke»
Francesco da Milano»
Antonio Caprioli»
Benedetto Marcello»
Alexander Agricola»
Dominique Visse»
Christopher Wilson»
Michael Praetorius»
Gioseppe Caimo»
Thomas Crecquillon»
Trio Mediæval»
Philippe de Vitry»
Andrea Gabrieli»
The Clerks' Group»
Giovanni Pierluigi da Palestrina»
Leonel Power»
Gustav Leonhardt»
Romanesca»
John Plummer»
Alessandro Marcello»
William Cornysh»
Adrian Willaert»
Jordi Savall»
Giovanni Battista Pergolesi»
Prospero Santini»
Johannes Regis»
Bernart de Ventadorn»
Claudio Monteverdi»
Paul O'Dette»
Emilio de' Cavalieri»
Peter Phillips»
La Chapelle Royale»
Giovanni Pierluigi da Palestina»
Orazio Benevoli»
Sequentia»
Manuel Cardoso»
Unicorn Ensemble»
Henry Purcell»
Ars Antiqua de Paris»
Antonio de Cabezón»
Tenebrae»
Adam de la Halle»
Thomas Campion»
Vincenzo Capirola»
Huelgas Ensemble»
Andreas Scholl»
Loyset Compère»
Loys Bourgeois»
La Primavera»
William Byrd»
Luigi Cherubini»
The Rose Consort Of Viols»
Claude Goudimel»
Giovanni Domenico del Giovane da Nola»
Jean L'héritier»
Heinrich Isaac»
Zephyrus»
Lars-Erik Rosell»
Jean Richafort»
Gaspar van Weerbeke»
Joculatores Upsalienses»
Sistine Chapel Choir»
Philippe Rogier»
Magnificat»
Heinrich Schütz»
Ulsamer Collegium»
Lutz Kirchhof»
Claudin de Sermisy»
avant-garde»
contemporary composition»
modern classical»
baroque»
early music ensemble»
harpsichord»
classical»
composition d»
violin»
choral»
classical period»
deep string quartet»
serialism»
early music»
renaissance»
classical performance»
polyphony»
baroque ensemble»
orchestral»
romantic»
consort»
tekno»
bouncy house»
jungle»
hip house»
electro latino»
baile funk»
hands up»
makina»
hardcore breaks»
pop house»
italo dance»
workout»
bubblegum dance»
nu skool breaks»
jump up»
jumpstyle»
deep vocal house»
eurodance»
deep discofox»
breakbeat»
@EveryNoise ·  glenn mcdonald
This is an ongoing attempt at an algorithmically-generated, readability-adjusted scatter-plot of the musical genre-space, based on data tracked and analyzed for 1537 genres by Spotify. The calibration is fuzzy, but in general down is more organic, up is more mechanical and electric; left is denser and more atmospheric, right is spikier and bouncier.
 
Click anything to hear an example of what it sounds like.
 
Click the » on an artist to go to their Spotify page.